Faciliteren en adviseren: hoe doe je dat?

11-10-2019

De afgelopen 7 dagen heb ik 50% gefaciliteerd en 50% geadviseerd. Hoe combineer ik die werkzaamheden? Ik neem je mee in mijn week.

  1. Vrijdag-Faciliteren groep met Creatief Denken tijdens Hackaton van Interzorg.
  2. Maandag-Adviseren over milieu, leefbaarheid en aardgaswinning bij provincie Groningen.
  3. Dinsdag- voorbereiden bijeenkomsten en schetsen zakelijke tekening van Hackaton.
  4. Woensdag-Mini-workshop Visuele communicatie geven tijdens Inspiratiedag bij gemeente Waadhoeke.
  5. Donderdag-Faciliteren groep met creatieve tools uit Business Model Canvas om te komen tot herpositionering Verkeer- en Vervoersberaad Drenthe samen met Senza Communicatie & 's middags Adviseren over milieuzaken en gaswinning bij provincie Groningen.
  6. Vrijdag-Telefonische intake voor faciliteren van een bijeenkomst over de omgevingswet voor de gemeente Leeuwarden.

Faciliteren staat niet op zich

Ik merk dat de combinatie van faciliteren en adviseren best wel eens zwaar is. Dat komt omdat 'een groep' niet meteen uit mijn hoofd is zodra ik de zaal verlaat. Ook vraagt een bijeenkomst best wel wat voorbereidingstijd (minimaal net zo veel als dat de bijeenkomst duurt). Zo bedenk ik passende werkvormen en overleg ik met de opdrachtgever voordat ik een mooie zakelijke tekening maak van de agenda van de bijeenkomst. Vaak hebben de opdrachtgevers ook nog wensen na afloop (kun je een tekening maken van het nieuwe concept?). Kortom: het faciliteren van bijeenkomsten is zelden geconcentreerd tot de bijeenkomst zelf. De bijeenkomst maakt deel uit van een proces en moet een bepaald resultaat opleveren. 

Draagvlak

Het begeleiden van groepen (faciliteren) is wat ik heel graag doe. En gebeurt ook steeds vaker door andere communicatieadviseurs. We willen namelijk dat mensen/teams/groepen met elkaar communiceren. Dat er draagvlak is voor beslissingen en denkrichtingen. Samen in gesprek met actieve werkvormen is een prima manier om dit te bereiken. 

Daarom faciliteer ik graag om vervolgens de beslissing/denkrichting/campagne te adviseren en communiceren.