Fan van vlakken

09-09-2019

Ik geef heel graag ruimte aan de mensen om me heen. Of het nu gaat om mijn kinderen, vrienden of collega’s. En soms ben ik juist gek het beperken van ruimte.

Dan bied ik deelnemers aan een workshop bijvoorbeeld bewust maar 2 stiften aan voor het tekenen van een portret. Ook van het gebruik van invulvlakken op een groot vel -gecombineerd met een kleine illustratie en wat functioneel gebruik van kleur- worden collega’s en cursisten heel blij. Dit soort flappen biedt in 1 oogopslag een overzicht van de visie, strategie, proces of business model. 

Het Business Model Canvas is zo’n veel gebruikte methode om je organisatie in 9 vlakken in beeld te brengen. Ook het communicatieframe (bedacht door Betteke van Ruler) werkt met blokken informatie die samen leiden tot een communicatiestrategie. Hiervoor zijn 8 blokken nodig.  Een strategie op 1A3!

Voor beide methoden geldt overigens wel dat de blokken niet willekeurig gevuld zijn. Zo geeft het blok ‘Ambitie’ in het communicatieframe richting aan de input die bij ‘aanpak’ staat. Het moet een consistent geheel worden. Als je hier meer over wilt weten, raad ik je de aanschaf van het Strategisch Communicatieframe van Betteke van Ruler aan.

Het idee van zo’n consistente vlakverdeling op 1A3 om tot nieuwe inzichten te komen, zou je ook op andere terreinen kunnen toepassen. Lijkt me. Waar zien jullie mogelijkheden?